La guerra no té rostre de dona

A partir de textos d'Svetlana Aleksiévitx

Data
Del dc. 16.12.20 al dg. 24.01.21
Durada
1h 50min

Aquest espectacle neix dels escrits de Svetlana Aleksiévitx i de la necessitat de reunir veus femenines que formen part de l’imaginari de La Perla 29 i que ens parlen de la guerra i la història. Relats sobre batalles perdudes que són també la mateixa vida i que mirem d’entendre perquè, finalment, tenim ganes de viure i algun dia, si es pot, també de guanyar-les.

Sinopsi

«La guerra femenina té uns colors, unes olors, una llum i un espai propis. Té paraules pròpies. No hi ha herois ni gestes increïbles, només hi ha persones que porten a terme una activitat humana que és inhumana.»

Ens trobem a un espai deturat, devastat, ple de runes, la guerra és molt present, encara es pot olorar i sentir. Moltes dones que expliquen les seves històries a un periodista, històries de guerra viscudes en primera persona, com elles la viuen i la senten, com la guerra pot tenir nom de dona. A partir de textos d’Svetlana Aleksiévitx, escriptora guanyadora del Premi Nobel de Literatura l’any 2015, Clara Segura i Guillem Balart ens ofereixen un relat colpidor de les dones que van lluitar a la guerra, i que gràcies a ella, formaran part de la memòria col·lectiva i d’una altra manera de viure el món. L’amor i la por, la mort i la claredat de dones en temps de guerra.

Fitxa artística

De
Svetlana Aleksiévitx
Dramatúrgia 
Oriol Broggi i Clara Segura 
Direcció 
Oriol Broggi
 

Amb
Clara Segura
Guillem Balart

Col·laboracions repartiment audiovisual
Màrcia Cisteró, Maria Hina, Marissa Josa, Pepa López, Nora Navas, Marta Marco, Mercè Pons, Xavier Ruano, Georgina Toboso, Montse Vellvehí
Noia Violeta Broggi

Disseny de vídeo 
Francesc Isern
Disseny de llums 
Albert Faura
Disseny de vestuari 
Nidia Tusal
Disseny de so 
Oriol Broggi i Damien Bazin
Col·laboració efectes sonors 
Florenci Ferrer
Postproducció d’àudio 
Roger Blasco
Suport vídeo 
Ambre Laparra
Regidor d’espai 
Marc Serra
Operador Steadycam 
Roger Blasco
Control de càmeres 
Emili Vallejo
Estudiant en pràctiques STAE 
Oriol Torrent
Traduccions textos 
Miquel Cabal Guarro i Marta Rebón
Atenció al Públic 
Marc Serra, Juan Boné, Marta Cros
 

Agraïments Carmen Claudín, Magdalena Crespo i Sala Beckett
Una producció de La Perla 29

Galeria imatges secundària (slide)
VÍDEO
Apunts de direcció

Per què la realitat ens empeny, una vegada i una altra, a parlar de coses dures, de batalles impossibles? Per què una vegada i una altra tornem als textos impossibles, a les paraules contundents del malbaratament? Perquè tenim la sensació que el teatre ha de ser forçosament una essència que no ha de ser fàcil de pair? Per què necessitem explicar allò difícil d'escoltar? La realitat és sempre tossuda i ens segueix mirant de fit a fit. No podem eludir-la. Ens sentim amb el deure de no eludir-la. I de cridar-la fort amb les eines que tenim a l’abast. Volíem fer una comèdia i finalment no hem pogut. Una altra realitat ben nova i present ens ha demanat de posposar el projecte. Ens venia de gust la sensació de riure, de sentirnos reconfortats amb els personatges de Filumena. Ara no podrem, ho deixem per d’aquí a uns mesos. I mentrestant? Què fem, per on ens hi posem? Volíem fer una comèdia i ara no hem pogut. Miro a la Clara i ens preguntem: “I què fem doncs? Esperem? Fem una altra cosa? No fem res?” I penso en el rostre i el posat d’Svetlana, sent notícia també aquests mateixos dies, perseguida. Què hem de fer doncs? Explicar? Explicar què? Quina història necessitem recosir i explicar. Què necessitem escoltar. Sabem que no podem encara, però tenim una necessitat terrible de sentir-nos vius. De viure. I de fer la nostra feina, i que pugui ser escoltada. I de sortir al carrer amb tranquil·litat, i de prendre un vermut, de sortir de la rutina estricte. D’anar al teatre. És ben sabut això, tothom escriuria el mateix. Però no per això és menys cert. Sabem que encara no podem del tot, però voldríem. Mirar-nos les cares i tocar, jugar a pilota amb uns nens desconeguts, i mirar els altres sense por, sense culpa, sense vergonya i intercanviar-nos les coses, agafar el llibre de la noia que tinc al costat del bus, i girar-li afectuosament la pàgina i llegir junts el manifest groc, i fer la revolució dels clavells ... Reprendre les batalles que teníem a mitges. I rellegint la Svetlana recuperem aquella ferida oberta de les grans guerres del nostre món, de la feminitat de l’amor, de la por. De la por a l’amor, de la feminitat trobant solucions. De tantes batalles perdudes, que ens en sentim hereus. De retrobar l’Antígona i la Nawal d’Incendis, de tot. I us volem presentar La guerra no té rostre de dona.

Oriol Broggi

CALENDARI

Disponibilitat

Alta disponibilitat
Mitja disponibilitat
Baixa disponibilitat
Últimes entrades
Exhaurides
Dimecres
16
des. 2020
Teatre La Biblioteca  Finalitzat
Finalitzat
Diumenge
24
gen. 2021
Teatre La Biblioteca  Finalitzat
Finalitzat