Som una companyia,
som una productora,
som un teatre.
LA PERLA 29 ÉS UN ESPAI DE CREACIÓ LLIURE.

La Perla 29 és un espai de creació lliure, una emoció, un moment d’empassar saliva.

La Perla 29 és un centre de creació i de gestió teatral des d’on volem treballar a gust i en llibertat. Nascuda a Barcelona l’any 2002 com a plataforma de creació escènica, s’ha convertit en un dels nuclis de referència del panorama teatral català amb una projecció internacional forta. Gràcies a l’esforç i la continuïtat hem anat construint un equip sòlid lligat al Teatre La Biblioteca, un espai de teatre singular i molt concorregut.

Amb una estètica teatral pròpia, la direcció artística d’Oriol Broggi i la gestió liderada per Bet Orfila avancen juntes perquè cada nou espectacle sigui artísticament estimulant i al mateix temps s’optimitzin els recursos de cada producció.

Aquesta manera d’entendre l’ofici teatral dona com a fruit espectacles de factura molt personal i minuciosa, que reben un ampli reconeixement tant del públic com de la crítica internacionals i del país.

Som una companyia, som una productora i som un espai de teatre. I a mig camí de totes tres coses. Som un model de gestió, on l’art i la producció avancen junts a cada espectacle. Som un equip fixe i som una constel·lació d’artistes. Som una manera de fer i de viure el teatre.

El projecte

Cronologia
2023
Coralina, la serventa amorosa, de Carlo Goldoni.
2023
Els Amics de La Perla 29 celebren els 10 anys de l’entitat i renoven el vincle amb la companyia i el pol cultural que s’ha generat al llarg dels anys.
2023
La Perla 29 celebra els seus 20 anys d’existència. Reestrena del primer espectacle de la companyia: Els ulls de l’etern germà, un dilema d’Stefan Zweig amb direcció d’Oriol Broggi.
2023
Els ulls de l’etern germà, un dilema d’Stefan Zweig, represa.
2022
Primera edició del Festival Encalma, música emergent al Teatre La Biblioteca.
2022
La Trena, un projecte de Clara Segura, Marta Marco, Cristina Genebat i La Perla 29, rep gran acollida per part del públic arreu del territori i es reposa l’any següent al mateix Teatre Goya. Laetitia Colombani visita la companyia i celebra l’adaptació teatral de la seva exitosa novel·la.
2022
Orgull, adaptació del relat de Fiódor Dostoievski a càrrec d’Andreu Benito i Oriol Broggi.
2022
La Perla 29 lloga una nau industrial a Tona per fer-la servir de magatzem de totes les escenografies.
2022
Unes abraçades insuportablement llargues, d’Ivan Viripàiev.
2022
La Perla 29 es consolida com a companyia internacional amb l’estrena de 28 i mig al Théâtre National de La Colline, a París, convidats per Wajdi Mouawad. En tornar de París, l’espectacle és programat al Festival Grec 2022.
2022
28 i mig, represa de l’espectacle de creació.
2021
Birnam, de Víctor Sunyol.
2021
La Perla 29 assumeix l’ambiciós projecte de transformar el Cinema Aribau de Barcelona en un teatre efímer que acull la tragèdia de William Shakespeare: Hamlet Aribau.
2021
Hamlet Aribau, de William Shakespeare.
2021
Clara Segura guanya el Premi Butaca a millor actriu protagonista per Filumena Marturano.
2021
Filumena Marturano, d’Eduardo De Filippo.
2021
Canto jo i la muntanya balla, amb direcció de Guillem Albà i Joan Arqué, guanya 8 Premis Butaca i 3 Premis Max.
2021
Canto jo i la muntanya balla, adaptació de Clàudia Cedó a partir de la novel·la d’Irene Solà.
2021
S’estableix un acord amb l’Ajuntament de Barcelona per estabilitzar la cessió del Teatre La Biblioteca els pròxims 8 anys.
2020
La guerra no té rostre de dona, a partir de textos d’Svetlana Aleksiévitx reunits per Clara Segura i Oriol Broggi.
2020
Assedegats, de Wajdi Mouawad.
2020
La seu de les oficines de La Perla 29 es trasllada de gràcia al Raval, situades al C/Carme, 44 de Barcelona, prop del Teatre La Biblioteca.
2020
El món es confina a les cases i La Perla es pregunta sobre les transformacions que assumirà el teatre, ara que tot sembla haver quedat en ruïnes. Resistir-Renovar-Reobrir.
2020
Només la fi del món, de Jean-Luc Lagarce.
2019
Això ja ho he viscut, de J.B. Priestley.
2019
Un, ningú i cent mil, de Luigi Pirandello.
2019
La Reina de la bellesa de Leenane, de Martin McDonagh.
2019
La bona persona de Sezuan, de Bertolt Brecht, al TNC.
2018
4D Òptic, de Javier Daulte.
2018
Primer salt internacional. El Festival Printemps des Comédiens de Monpellier programa Bodas de Sangre.
2018
La Perla 29 és l’encarregada d’inaugurar el Festival Grec 2018 amb El Poema de Guilgamesh, Rei d’Uruk.
2018
El Poema de Guilgamesh, Rei d’Uruk, versió de Jeroni Rubió i Oriol Broggi.
2018
Sopa de pollastre amb ordi, amb direcció de Ferran Utzet, guanya el Premi Butaca a millor muntatge.
2017
Boscos, de Wajdi Mouawad.
2017
L’Hostalera, de Carlo Goldoni.
2017
Wajdi Mouawad i Oriol Broggi fan una conversa pública al Teatre La Biblioteca.
2017
Primera edició del Festival Escenes de Filosofia i Teatre, amb la Maleta de Portbou. Se’n continuaran fent edicions any rere any.
2017
Bodas de sangre, amb direcció d’Oriol Broggi fa una exitosa gira pel territori espanyol.
2017
Bodas de Sangre, de Federico García Lorca.
2016
Un obús al cor, de Wajdi Mouawad.
2016
Caïm i Abel, de Marc Artigau.
2016
Els cors purs, de Joseph Kessel.
2016
Dansa d’Agost, dirigida per Ferran Utzet, guanya 4 Premis Butaca.
2016
Dansa d’Agost, de Brian Friel.
2015
Al nostre gust, espectacle de creació d’Oriol Broggi i Marc Artigau.
2015
Neix La Perla petita, el projecte de teatre i pedagogia de La Perla 29.
2015
Una giornata particolare, a partir de la pel·lícula d’Ettore Scola.
2014
Cels, de Wajdi Mouawad.
2014
Translations, de Brian Friel.
2014
S’estrena la primera temporada d’El Petit Príncep a la Sala Barts, una producció de La Perla 29, Àngel Llàcer i Manu Guix. Guanya el Premi Butaca a millor espectacle Familiar.
2014
El Petit Príncep, a partir del conte de Saint-Exupéry.
2014
L’Orfe del Clan dels Zhao guanya 7 Premis Butaca, entre els quals consta el Premi al millor muntatge. Amb direcció d’Oriol Broggi, al Teatre Romea.
2014
L’Orfe del Clan dels Zhao, a partir del text de Ji Junxiang.
2013
Primera edició del Festival Shakespeare al Teatre La Biblioteca, que se celebrarà dues vegades més.
2013
Jaume Sisa, Juan Marsé i La Perla creen junts Adiós a la infancia, un aventi de Marsé, una coproducció amb el Teatre Lliure.
2013
Adiós a la infancia, un aventi de Marsé, de Pau Miró i Oriol Broggi, a partir de textos de Juan Marsé.
2013
28 i mig, espectacle de creació d’Oriol Broggi.
2013
Es crea l’associació d’espectadors Amics de La Perla 29, esdevenint interlocutors dels processos de creació i de l’activitat cultural de la companyia.
2012
Cyrano de Bergerac fa dues temporades a Barcelona i també al CDN Teatro Valle-Inclán de Madrid.
2012
Cyrano de Bergerac, d’Edmond Rostand amb direcció d’Oriol Broggi.
2012
Incendis, de Wajdi Mouawad amb direcció d’Oriol Broggi, esdevé un fenomen teatral de referència i consolida el projecte teatral de La Perla 29 arreu del territori. Es torna a programar l’any següent al mateix Teatre Romea i el 2015 al Teatre La Biblioteca. Guanya 6 Premis Butaca, entre els quals a millor muntatge i millor direcció.
2012
Incendis, de Wajdi Mouawad.
2011
Oriol Broggi guanya el Premi Ciutat de Barcelona per la gestió de la Sala de Llevant de la Biblioteca de Catalunya i la direcció dels espectacles Natale in Casa Cupiello i Luces de Bohemia.
2011
Luces de Bohemia, de Ramon María del Valle-Inclán.
2011
Tonio, el poeta, de Thomas Mann.
2011
La Presa és el primer espectacle de Ferran Utzet al Teatre La Biblioteca.
2011
La Presa, de Conor McPherson.
2010
Questi Fantasmi: Una coproducció de La Perla 29, el Festival Grec 2010 i el CDN María Guerrero de Madrid.
2010
Questi Fantasmi, d’Eduardo De Filippo.
2010
Natale In Casa Cupiello, en coproducció amb el CAER de Reus, esdevé un èxit que es reposa els tres anys següents.
2010
Natale In Casa Cupiello, d’Eduardo De Filippo.
2009
Es crea el departament de comunicació de La Perla 29 que impulsarà el projecte teatral i una relació més estreta amb el públic.
2009
Hamlet, estrenat al Teatre La Biblioteca amb direcció d’Oriol Broggi, guanya el Premi Butaca a millor muntatge de petit format.
2009
Hamlet, de William Shakespeare.
2008
L’Home de la flor a la boca, de Luigi Pirandello.
2008
El Rei Lear, de William Shakespeare.
2008
Hedda Gabler, d’Henrik Ibsen.
2007
L’oncle Vània, d'Anton Txékhov.
2007
Passat el riu, de Joe DiPietro.
2007
El carter del Rei, de Rabindranath Tagore.
2007
Rosita, història d’una florista, de Bernard Shaw.
2007
Primera temporada completa a la Biblioteca de Catalunya amb L’oncle Vània, L’home de la flor a la boca, Hedda Gabler i El rei Lear.
2006
King, a partir del text de John Berger.
2006
Somriure d’elefant, de Pau Miró.
2006
Rosencrantz i Guildernstern són morts, de Tom Stoppart.
2006
La Perla 29 es trasllada a les seves noves oficines amb local d’assaig, al carrer Torrent d’en Vidalet, núm. 21. Estaran actives fins al 2020 i per molts professionals seran recordades com un bon lloc de trobada i de treball.
2006
La companyia es muda a la Biblioteca de Catalunya. Primer espectacle a la nau de la Biblioteca: Antígona. L’espectacle guanya dos Premis Butaca, a millor direcció i millor muntatge.
2006
Antígona, de Sòfocles.
2005
Amor, Fe i Esperança, d’Ödön Von Hórvath.
2005
La mort d’Ivan Illitx, de Lev Tolstoi.
2005
Es consolida l’estructura de La Perla 29 amb la primera ampliació del departament de producció.
2005
Per primera vegada la companyia trepitja la Biblioteca Nacional de Catalunya amb El Misantrop, dirigit per Oriol Broggi. L’espectacle es fa a la segona planta de l’edifici aprofitant les festivitats de l’any del llibre, gràcies a l’impuls de Dolors Lamarca.
2005
El Misantrop, de Molière.
2004
Els fusells de la senyora Carrà, de Bertold Brecht.
2003
Històries de Teatre, amb direcció d’Oriol Broggi i amb Rosa Gàmiz. El primer d’un seguit d’espectacles familiars de La Perla 29 que acabarien sent l’embrió de La Perla Petita.
2003
Liliom, de Ferenc Mólnar.
2003
Refugi, de Jessica Goldberg.
2002
Primera producció de La Perla: Els ulls de l’etern germà, un dilema de Stefan Zweig. Dirigit per Oriol Broggi, amb Òscar Muñoz, Bruno Oro i Marc Serra. A la Sala Beckett.
2002
Els ulls de l’etern germà, a partir del text de Stefan Zweig.
2002
El mes de març de 2002 es creen al Carrer La Perla núm. 29 del barri de Gràcia de Barcelona, La Perla 29 i El Pas 29. Ho fan l’Oriol Broggi, la Bet Orfila, el Juli Macarulla i la Carlota Subirós, el Jordi Basomba i el Xavi Gonzàlez.
Projecte
  • Estètica de la proximitat

    Sempre ens ha mogut el convenciment que les grans històries, ja siguin de les més antigues o de les més contemporànies, tenen la força d’arribar a les profunditats de l’esperit. El teatre és la nostra manera de mirar el món i de parlar-li, de compartir-lo. Hem anat creant un teatre pròxim, detallat i basat en l'intèrpret, que neix de l’intercanvi entre veus amb experiències molt diverses, i on l’espectador és còmplice del procés, un tret molt singular de La Perla 29.

    Des dels inicis hem apostat pel teatre de repertori, ens hem acostat a grans textos sense complexos, amb una mirada particular, inspirats per les paraules de grans dramaturgs del passat i del present. Aquesta mateixa inquietud ens ha portat a fer espectacles de nova creació a partir de textos no teatrals; adaptacions de poesia i narrativa a la forma dramàtica, que ens permeten redescobrir l’antic art del teatre.

    És difícil de definir en què consisteix «el teatre d’art» i per això no hem deixat mai de buscar-lo, és el punt de partida de la nostra recerca artística i de producció. Sota aquesta expressió recollim molts referents que ens acompanyen des de fa temps i d’altres que anem descobrint a cada muntatge. La concepció de l’espai de representació de Jean-Guy Lecat i Peter Brook, l’experiència del Teatre Lliure que neix com un teatre privat amb vocació pública...

    En tots ells reconeixem una certa manera d’entendre l’espai teatral, el tractament dels materials escènics, el repertori, una manera de construir la relació entre actors i espectadors, la creació d’un públic, la gestió d’un lloc de creació, la vida d’una trouppe artística, l’impuls del compromís amb allò que s’està fent... En definitiva, l’univers que compon el nostre imaginari col·lectiu.

    L’estètica de la proximitat posa l’accent en cada detall de l’experiència de l’espectador a partir del moment en què travessa les portes del teatre. Que tot es mostri sense artifici, perquè gran part de la poètica escènica es troba en els seus costats més prosaics i humans. I La Perla 29 té un rostre molt humà: el del personal del teatre, el de la constel·lació d’actors i actrius que treballen amb nosaltres, el de la gestió rigorosa i amable, el del públic que es retroba, el d’una certa serietat agradable i un esperit de joc que ens fa tornar una vegada i una altra al teatre.

    L'espai que hem creat, el Teatre La Biblioteca, és el primer graó d'allò que ens proposem d'oferir i és d'on neix tot el que envolta la nostra manera d'entendre les arts escèniques. Des d’aquí busquem relacionar-nos amb espectadors lliures i oberts a transformar-se.

  • Diàleg contemporani

      Hem de preservar els espais de la creació, els espais luxosos del pensament, els espais on s’inventa allò que encara no existeix, els espais d’interrogació sobre el passat, i de qüestionament. Són la nostra propietat més preciosa, les nostres cases, les de tots i cadascú de nosaltres. Els impressionants edificis de la certesa definitiva sobren, parem, doncs, de construir-los. Hem de conservar al centre del nostre món l’espai per a les nostres incerteses, l’espai de la nostra fragilitat, de les nostres dificultats per dir o escoltar.
    No hem de ser amnèsics. Els espais de l’Art poden allunyar-nos de la por i quan es té menys por, s’és menys dolent.
    Jean-Luc Lagarce

    Des del nostre espai de teatre, sovint ens preguntem per la innovació i pel valor de la tradició cultural que hem rebut. Què vol dir avui viure en una comunitat, què és tenir una identitat, quines novetats són realment significatives? El teatre és com un trencaonades que remou el passat, el present i el futur. Per això l'únic temps que li és realment propi és l'ara i l'aquí, on les herències culturals que hem rebut i les expectatives futures que construïm es troben i es parlen. En certa manera, el teatre com a fet social és l'escenificació d'aquest diàleg.

    Per això necessitem més ficció: innovar artísticament és repensar contínuament les perspectives i buscar la manera d’aportar la mirada de cadascú, en les formes i els continguts. A La Perla 29 barregem teatre de repertori i teatre actual; paraules clàssiques que contenen formes modernes, veus futures on ressonen ecos del passat. Sempre buscant l'espectador obert i reinventant l'ara i l'aquí del teatre. Creiem fermament que s'ha esgotat el dilema sobre teatre modern o clàssic. Etiquetar d'aquesta manera respon a la lògica de l’acceleració, a la por a mirar enrere o a la cerca d'una novetat aparent i, en el fons, conservadora. En el teatre viatgem d’una època a l’altra a través dels sentiments i les emocions. Més enllà d'un teatre modern o clàssic, busquem establir un diàleg contemporani entre el públic i l'escena.

    El que ens fascina del teatre és que sempre es troba en el llindar entre la realitat i la ficció. Que l’escena no està mai completament acabada i en tot cas és l’espectador qui la completa. Això ens entrena per la vida, perquè cal molta imaginació per definir allò que és real enmig de la realitat confusa. Hem de conservar en el centre del nostre món l’espai per a les nostres incerteses. Enganxar els fragments de les ruïnes del Temps, bressolar-les, cuidar-nos; això a dia d’avui és una aposta singular que creiem necessària, que parteix d’una manera de treballar i d’entendre l’ofici, una aposta que neix de la il·lusió de viure, de la necessitat d’imaginar-nos perquè aquest món sigui un lloc més digne, més lliure i esperançat. De la necessitat, en definitiva, de sentir-nos més vius i més reals.

  • Qualitat de la producció artística

     La Perla 29 és una estructura independent amb voluntat de teatre públic, que busca el seu sentit dins la nostra societat aportant un espai de creació i de diàleg lliure i imaginatiu.

    Hem generat un sistema de producció propi i sostenible que està al servei de la creació artística. Entenem cada espectacle com una barreja indissociable d’art i de producció; l’un creix amb l’altre i es defineixen mútuament. La Perla 29 és, per damunt de tot, una manera de fer: un rigor en la gestió, una producció curosa i atenta, una acollida festiva, la curiositat insaciable i un amor infinit per l’escena.

    L’activitat de La Perla 29 està centrada en produccions pròpies, tant dins com fora el Teatre La Biblioteca. A més, participa en coproduccions que s’exhibeixen en el mateix teatre o també en altres espais. Finalment, assumeix la producció executiva d’altres espectacles d’arreu del territori. En tots els projectes, siguin del tipus que siguin, apliquem el nostre model de gestió teatral, i això ha consolidat una estètica pròpia àmpliament celebrada pel sector professional, pel públic i per la crítica.

  • Llibertat de l’espai teatral

    Un teatre serà sempre, per a mi, un combat entre la realitat i la ficció. El mateix edifici teatral està sotmès a les tensions d’aquesta lluita, d’aquesta dialèctica física i emocional. Un espai teatral no és només un àmbit arquitectònic estructurat i fàcilment definible en metres, superfícies, alçades i capacitats. És també, i per damunt de tot, un espai de somni, indefinit, perdut en el temps.
    Fabià Puigserver

    La cultura ha de viure en tot tipus d’espais, ha d’aflorar per la ciutat, ha d’entrar en diàleg amb arquitectures diferents i ha de suposar un repte constant per als espectadors. El teatre no s’hauria de permetre habitar només espais convencionals, espais que s’expliquen per ells mateixos. Receptacles entesos d’entrada per part del públic general. Espais reglats. L’espai teatral és efímer, canviarà d’ús i potser de format. Això ens obliga a imaginar més, trobar solucions diferents que motiven els processos de creació i inciten al debat per l’impacte que deixa en els ciutadans. Imaginar fa anar a buscar coses noves que cal debatre i ens basteix d’arguments per tal de convèncer a polítics, propietaris, societat civil… i no sempre és fàcil perquè els resultats no són tan clarament assignables, no són tangibles a priori, i potser per això, a vegades, fa la sensació que no tenen un rèdit quantificable.

    Nosaltres hem perseguit això des dels inicis de La Perla 29. L’espai és important per nosaltres en dos aspectes: La disposició escènica (grades i escenari) que és determinant en cada muntatge i el dissenyem de nou per a cada ocasió, i també tot allò que envolta l’espai de representació. Des de l’edifici fins a tots els llocs que trepitja l’espectador tenen importància a l’hora de construir el nostre projecte teatral. Part dels recursos de la companyia es destinen a aquestes lògiques.
    En aquest sentit, habitar el Teatre La Biblioteca és una font de possibilitats que han caracteritzat les nostres propostes escèniques i les experiències teatrals que generem. La nau gòtica de l’antic Hospital de la Santa Creu ha anat transformant-se en funció dels espais de ficció de cada espectacle. Sempre hi estem en diàleg, i procurem que el públic formi part d’aquesta relació d’estima i cura, de sorpresa i d’imaginació emancipada.

  • Construir imaginaris col·lectius

    Vet aquí el meu ofici.
    Una ocupació tinc, des d’ara, per tu.
    Insistir, brutalment, des d’ara, en l’alegria.
    Vicent Andrés Estellés

    El teatre és un joc que sempre dona més joc, que no s’esgota, que es reinventa per tornar –segurament per sorpresa– al punt de partida.

    Com abraçar l’amor? Com viure sabent que hem de morir? I la por? Què vol dir ser feliç? I si tot plegat és una ficció? La ficció del dir. Llavors, com podem fer coses reals? Potser justament a través de la ficció?

    La cultura busca respondre aquests interrogants i, en fer-ho, genera imaginaris col·lectius en constant evolució. I aquí dintre, la creació artística aporta metàfores que agiten allò que s’està quedant enquistat, imatges que ens fan anar més enllà. Creiem que la nostra contribució com a espai teatral i de trobada cultural ha de ser aquesta: aportar una capa poètica al que ens passa col·lectivament. Que ens faci agafar perspectiva i sentit crític, emocionar-nos, identificar-nos, qüestionar, recordar, abraçar-nos i viure la cultura amb tantes veus com personatges poblin l’escena. I el que ens permet fer-ho possible és el rigor en la gestió. Treballem amb els peus tocant a terra i el cap sempre a les estrelles.

    Per això és fonamental el compromís amb la llengua: casa i precipici dels imaginaris compartits. La llengua, més que una frontera o la fortificació robusta d’una identitat, és com un paisatge, amb els seus racons, els seus rastres, els camps llaurats, els marges, els llocs inexplorats... Hi ha moltes maneres de viure dins d’un mateix paisatge, i a nosaltres ens agrada retratar-les i comprendre-les. És la nostra manera d’estimar la llengua com a terreny de joc divers, compartit i lliure. I sovint en un mateix espectacle encara hi barregem més idiomes, per tal de crear nous paisatges ficticis, més capes d’imaginació juxtaposades que ens traslladen al cor de cada història i, per tant, amplien els límits dels nostres imaginaris col·lectius.

  • El públic com a matriu cultural

    El teatre és un dels espais de trobada dels que disposa la ciutat; és un lloc on pot definir-se més àmpliament perquè s’hi reuneix gent que vol imaginar-la diferent. En aquest sentit, l’espectador és un ciutadà actiu que transportarà els continguts i les noves formes viscudes dins del teatre a altres àmbits, com una digestió lenta i sovint imperceptible, els efectes de la qual són imprevisibles. El nostre públic ve de parts del món diferents i prové d’imaginaris molt diversos. I nosaltres ens hi dirigim a través del sentiment, la paraula, el ritme, i totes les eines teatrals que tenim a l’abast.

    Al voltant de La Perla 29 han nascut iniciatives que amplien el projecte i fan de la companyia un ecosistema tant d’artistes com d’espectadors. És el cas de l’associació d’Amics de La Perla 29, #AsSocPerla, que va sorgir l’any 2013 com una iniciativa autònoma que aglutina públic d’arreu de Catalunya. Amb una gran quantitat de membres associats i seguidors, l’#AsSocPerla aporta un valor incalculable i amplia l’oferta cultural de La Perla 29, proposant conferències, jornades, visites, espais de reflexió i debat, entre moltes altres iniciatives. Al llarg dels anys aquesta associació s’ha convertit en una matriu cultural on formar-se més àmpliament com a espectador, apostar per l’esperit crític i formar part de l’impuls i la manera de fer de La Perla 29.

La Perla 29 en IMATGES
Anar a la galeria
DIRECCIÓ ARTÍSTICA

La direcció de La Perla 29 marca la línia artística de la companyia, dirigint i escollint espectacles, definint la programació de les temporades, així com determinant els processos creatius i tota l’experiència de l’espectador des que entra en el Teatre.

Oriol Broggi, fundador i director artístic de La Perla 29, aposta per un teatre de repertori que veu dels grans clàssics, un teatre proper i artesà, on la paraula i la tradició dialoguen amb el present. Sempre buscant aportar una mirada poètica a la realitat, com a via directa per compartir-la, repensar-la, sentir-la i, potser, aprendre a estimar-nos una mica millor. Una direcció que cuida amb atenció i generositat l’estètica i els detalls en totes les facetes de la vida teatral de La Perla 29.

Llicenciat en Dramatúrgia i Direcció Escènica per l’Institut del Teatre, ha cursat també estudis en Imatge i So, entre d’altres. El 2002 va fundar La Perla 29, companyia i productora teatral, de la qual és el director artístic, amb seu des del 2006 al Teatre La Biblioteca.

Va ser director del Centre Dramàtic de Terrassa de 2003 a 2005 i del Centre d’Arts Escèniques de Terrassa fins al desembre de 2006. Ha rebut diversos Premis Butaca pels espectacles L’orfe del Clan dels Zhao, Incendis, Hamlet i Antígona, entre d’altres.

Oriol Broggi aposta per un teatre de repertori de veu dels grans clàssics, un teatre proper i artesà, on la paraula i la tradició dialoguen amb el present: un teatre d’actor, un teatre d’idees i de carn.

Recentment, l’hem pogut veure dirigint espectacles com, Coralina, la serventa amorosa, de Carlo Goldoni. L’octubre de 2022 va estrenar Orgull de Dostoievski, i el març de 2022 28 i mig al Thêatre National de la Colline a París, i després al Festival Grec de Barcelona. 

 

També l’hem vist dirigir Hamlet Aribau de William Shakespeare al Cinema Aribau de Barcelona, La Guerra no té rostre de dona de Svetlana Alieksiévich, Assedegats de Wajdi Mouawad, Filumena Marturano d’Eduardo de Filippo al Teatre La Biblioteca de Barcelona. El 2019 va estrenar al Teatre Nacional de Catalunya La bona persona de Sezuan. Durant l’any 2018 va presentar Èdip al Teatre Romea, l’espectacle inaugural del Grec 2018, El Poema de Guilgamesh, rei d’Uruk i l’òpera La Flauta màgica al Festival Castell de Peralada.

Altres muntatges destacats que firma són Bodas de Sangre (Federico García Lorca, 2017) Boscos (de Wajdi Mouawad, 2017), Un obús al cor (de Wajdi Mouawad, 2016), Els cors purs (a partir del conte de Joseph Kessel, 2016),  Al nostre gust (creació, 2015), Una giornata particolare (d’Ettore Scola, 2015), Cels (de Wajdi Mouawad, 2014), 28 i mig (creació, 2012), Cyrano de Bergerac (d’Edmond Rostand, 2012) i Incendis (de Wajdi Mouawad, 2012 i 2015). Al 2012 va rebre el Premi Ciutat de Barcelona per Natale in Casa Cupiello i per Luces de Bohemia i per la gestió de la Nau de Llevant de la Biblioteca de Catalunya.

Amb La Perla 29 ha anat construint un equip de treball sòlid i un espai cultural singular vinculat al Teatre La Biblioteca, esdevenint un punt de trobada dins el sistema teatral català i consolidant la companyia com una de les més estables del país.

MODEL DE GESTIÓ

La Perla 29 ha desenvolupat un model de gestió teatral basat en el rigor dels processos, la proximitat en la comunicació, la innovació en les eines de gestió i, sobretot, la implicació amb la creació artística. Aquest model tan propi ens ha definit i fet, perquè ha anat facilitant un punt de trobada entre professionals de diferents sectors culturals i ha consolidat una estructura estable, capaç d’assumir grans reptes teatrals amb forta projecció pública.

Bet Orfila lidera la gerència i la coordinació general de La Perla 29, juntament amb Juli Macarulla, buscant constantment l’equilibri entre el repte del motor artístic i la viabilitat del projecte en global. Es tracta d’un model de gestió que permet treballar amb visió a llarg termini, indispensable per al desenvolupament d’una estructura artística sòlida i amb activitat constant.

Economista de formació, Bet Orfila ha treballat en estructures teatrals com ara el Centre Dramàtic de la Generalitat de Catalunya - Teatre Romea, el Teatre Nacional de Catalunya i també com a freelance, coordinat diverses produccions teatrals.

El 2002 va fundar La Perla 29 i la gestoria teatral Pas 29, juntament amb Juli Macarulla, Jordi Basomba i Xavier González, amb direcció artística d’Oriol Broggi i Carlota Subirós. La solidesa i el reconeixement del model de gestió que lidera, ha portat a Bet Orfila a participar en processos públic de rellevància, com ara ser presidenta d’ADETCA de 2016 a 2019, i a formar part de diversos comitès de selecció i taules de treball importants pel sector de les arts escèniques, fets que denoten la bona acollida pública de La Perla 29 com a motor de creació teatral.

EQUIP
Gina Barbeta Cap de producció
gina@laperla29.cat
Silvia Barrera Cap d'administració
silvia@laperla29.cat
Laura Brito Producció
laura@laperla29.cat
Oriol Broggi Direcció artística
ariadna@laperla29.cat
Eva Cartañà Distribució i taquilles
eva@laperla29.cat
Ariadna Fernàndez Cap de comunicació
ariadna@laperla29.cat
Victòria Jordà Secretaria
secretaria@laperla29.cat
Alicia Lamelas Administració
alicia@laperla29.cat
Juli Macarulla Gerència
info@laperla29.cat
Pau Montull Tècnic
pau@laperla29.cat
Anna Novell Comunicació i premsa
anovell@laperla29.cat
Bet Orfila Direcció general i gerènica
info@laperla29.cat
Cesc Pastor Cap tècnic
cesc@laperla29.cat
Marta Rebulà Producció
mrebula@laperla29.cat
Albert Reverendo Coordinació artística i continguts
albert@laperla29.cat
Marc Serra Regidoria i espais
marc@laperla29.cat