Aquest espectacle neix dels escrits de Svetlana Aleksiévitx i de la necessitat de reunir veus femenines que formen part de l’imaginari de La Perla 29 i que ens parlen de la guerra i la història. Relats sobre batalles perdudes que són també la mateixa vida i que mirem d’entendre perquè, finalment, tenim ganes de viure i algun dia, si es pot, també de guanyar-les.
«La guerra femenina té uns colors, unes olors, una llum i un espai propis. Té paraules pròpies. No hi ha herois ni gestes increïbles, només hi ha persones que porten a terme una activitat humana que és inhumana.»
Ens trobem a un espai deturat, devastat, ple de runes, la guerra és molt present, encara es pot olorar i sentir. Moltes dones que expliquen les seves històries a un periodista, històries de guerra viscudes en primera persona, com elles la viuen i la senten, com la guerra pot tenir nom de dona. A partir de textos d’Svetlana Aleksiévitx, escriptora guanyadora del Premi Nobel de Literatura l’any 2015, Clara Segura i Guillem Balart ens ofereixen un relat colpidor de les dones que van lluitar a la guerra, i que gràcies a ella, formaran part de la memòria col·lectiva i d’una altra manera de viure el món. L’amor i la por, la mort i la claredat de dones en temps de guerra.
De
Svetlana Aleksiévitx
Dramatúrgia
Oriol Broggi i Clara Segura
Direcció
Oriol Broggi
Amb
Clara Segura
Guillem Balart
Col·laboracions repartiment audiovisual
Màrcia Cisteró, Maria Hina, Marissa Josa, Pepa López, Nora Navas, Marta Marco, Mercè Pons, Xavier Ruano, Georgina Toboso, Montse Vellvehí
Noia Violeta Broggi
Disseny de vídeo
Francesc Isern
Disseny de llums
Albert Faura
Disseny de vestuari
Nidia Tusal
Disseny de so
Oriol Broggi i Damien Bazin
Col·laboració efectes sonors
Florenci Ferrer
Postproducció d’àudio
Roger Blasco
Suport vídeo
Ambre Laparra
Regidor d’espai
Marc Serra
Operador Steadycam
Roger Blasco
Control de càmeres
Emili Vallejo
Estudiant en pràctiques STAE
Oriol Torrent
Traduccions textos
Miquel Cabal Guarro i Marta Rebón
Atenció al Públic
Marc Serra, Juan Boné, Marta Cros
Agraïments Carmen Claudín, Magdalena Crespo i Sala Beckett
Una producció de La Perla 29
Per què la realitat ens empeny, una vegada i una altra, a parlar de coses dures, de batalles impossibles? Per què una vegada i una altra tornem als textos impossibles, a les paraules contundents del malbaratament? Perquè tenim la sensació que el teatre ha de ser forçosament una essència que no ha de ser fàcil de pair? Per què necessitem explicar allò difícil d'escoltar? La realitat és sempre tossuda i ens segueix mirant de fit a fit. No podem eludir-la. Ens sentim amb el deure de no eludir-la. I de cridar-la fort amb les eines que tenim a l’abast. Volíem fer una comèdia i finalment no hem pogut. Una altra realitat ben nova i present ens ha demanat de posposar el projecte. Ens venia de gust la sensació de riure, de sentir-nos reconfortats amb els personatges de Filumena. Ara no podrem, ho deixem per d’aquí a uns mesos. I mentrestant? Què fem, per on ens hi posem? Volíem fer una comèdia i ara no hem pogut. Miro a la Clara i ens preguntem: “I què fem doncs? Esperem? Fem una altra cosa? No fem res?” I penso en el rostre i el posat d’Svetlana, sent notícia també aquests mateixos dies, perseguida. Què hem de fer doncs? Explicar? Explicar què? Quina història necessitem recosir i explicar. Què necessitem escoltar. Sabem que no podem encara, però tenim una necessitat terrible de sentir-nos vius. De viure. I de fer la nostra feina, i que pugui ser escoltada. I de sortir al carrer amb tranquil·litat, i de prendre un vermut, de sortir de la rutina estricte. D’anar al teatre. És ben sabut això, tothom escriuria el mateix. Però no per això és menys cert. Sabem que encara no podem del tot, però voldríem. Mirar-nos les cares i tocar, jugar a pilota amb uns nens desconeguts, i mirar els altres sense por, sense culpa, sense vergonya i intercanviar-nos les coses, agafar el llibre de la noia que tinc al costat del bus, i girar-li afectuosament la pàgina i llegir junts el manifest groc, i fer la revolució dels clavells ... Reprendre les batalles que teníem a mitges. I rellegint la Svetlana recuperem aquella ferida oberta de les grans guerres del nostre món, de la feminitat de l’amor, de la por. De la por a l’amor, de la feminitat trobant solucions. De tantes batalles perdudes, que ens en sentim hereus. De retrobar l’Antígona i la Nawal d’Incendis, de tot. I us volem presentar La guerra no té rostre de dona.
Oriol Broggi
Disponibilitat
Vols fer-te soci de l’#AsSocPerla? Tota la informació aquí.
C/ Carme, 44 1r 2ª
Tel. 93 217 17 70
C/ Hospital, 56
Tel. 647 29 37 31
(a partir d'1h i 1/2
abans de la funció)