"L’únic que ha podrit la societat és el progrés! El maleït progrés! Ens posa cap per avall i ens convenç que estem bé! Però és clar... qui s’atreveix a lluitar contra el progrés?"
La manifestació antifeixista que va tenir lloc al barri obrer londinenc d’East End el 1936 i l’alçament anticomunista d’Hongria de l’any 1956, són els dos fets històrics que emmarquen aquesta obra.
Sopa de pollastre amb ordi explica la història d’una família de classe obrera, els Kahn, en un món que canvia a tota velocitat. L’obra mostra com el temps erosiona, lentament i implacable, tot el que es troba per davant. La progressiva pèrdua de conviccions, somnis i ideals polítics, la passivitat i la negativitat davant les injustícies, es presenten en paral·lel a la desintegració de la família Kahn, cada cop més fragmentada i desunida.
Seguint les vides de set personatges que un dia van lluitar junts per construir un món millor, Wesker exposa diferents posicionaments davant els ideals i la vida, però alhora construeix un fresc familiar enormement emocionant i colpidor cap el qual sentim una immediata identificació i tendresa
De
Arnold Wesker
Direcció
Ferran Utzet
Versió de
Llàtzer Garcia i Ferran Utzet
Amb
Míriam Alamany
Màrcia Cisteró
Ricard Farré
Pol López
Maria Rodríguez
Josep Sobrevals
Lluís Villanueva
Escenografia
Josep Iglesias
Il·luminació
Guillem Gelabert
So
Damien Bazin
Vestuari
Annita Ribera
Caracterització
Àngels Salinas
Ajudant de direcció
Mònica Molins
Assessorament gestual
Marta Gorchs
Regidoria
Marc Serra, Carles Algué i Paula Roto
Tècnic de funcions
Juan Boné i Arnau Planchart
Atenció al públic
Núria Ubiergo i Mireia Colomer
Alumna en pràctiques del Timbal
Rosa Maria Ordoñez
Fotografia
Bito Cels
Disseny gràfic
Andrea Gusi
Collage
Albert Cano
Una producció de La Perla 29
Vaig viure els fets d'octubre amb una doble angoixa. Una de col·lectiva: la que combinada amb l’entusiasme i l’empoderament ens va fer somiar que sí, que aquest cop podíem, que havia arribat el moment, que aviat començaríem a construir un país nou. I una d’individual, secreta: la que em treia la son preguntant-me què li explicava al meu poble aquesta obra de títol improbable que estrenaria al cap de pocs mesos a la Biblioteca.
Jo l’havia escollit feia un any. M’havia emocionat fins les llàgrimes la forma en què Wesker descriu la pèrdua de les conviccions polítiques i individuals. A mi m’és cada cop més difícil mantenir-los forts, els ideals, i la fe que tinc en un món millor no sempre resisteix quan la confronto a les contradiccions de la modernitat. Alhora, segueixo convençut que hem de seguir creient que un món més just és possible, i que hem de seguir lluitant perquè, mica en mica, aquest món que somiem esdevingui real. Potser per això em va commoure tant l’obra: perquè mostra que el temps i la vida poden erosionar aquesta il·lusió... Sense saber ben bé per què, vaig pensar que calia representar-la.
Però va arribar la tardor i la història es va accelerar. En l’escenari revolucionari que s’obria al país, tot canviava! Quina mena de missatge enviava, la peça? Els paral·lelismes entre els esdeveniments que descriu l’obra i el que estàvem vivint eren tan grans que, de cop, no aconseguia saber si les de Sopa de Pollastre eren les paraules d’escalf i de trempera que necessitàvem per seguir endavant o si, pel contrari, generaven desànim. Perquè la responsabilitat de l’artista també va d’això, no? De generar reflexió i energia des de dins, des de la militància amb la vida i la política, i no només des de la distància de la intel·lectualitat!
Som al 2018 i sembla que faci molt, de l’octubre. Mentre escric aquestes línies, a poques setmanes d’estrenar, el país nou no ha arribat, i hi ha persones tancades a la presó per les seves idees. A la presó! Davant d'aquesta realitat tan greu, terrible i absurda que no puc més que denunciar, tot esdevé fràgil. Com als personatges de Wesker, m’envaeix la desorientació, i la idea que l'obra pugui enviar un missatge clar d'ànim o desànim em sembla ingènua. En canvi, segueixo creient que sí, que cal representar-la, i que cal representar-la ara. I crec que sé per què: perquè el teatre, quan és teatre de debò, pot fer-nos sentir que no caminem sols.
Bona funció.
Ferran Utzet
Disponibilitat
Vols fer-te soci de l’#AsSocPerla? Tota la informació aquí.
C/ Carme, 44 1r 2ª
Tel. 93 217 17 70
C/ Hospital, 56
Tel. 647 29 37 31
(a partir d'1h i 1/2
abans de la funció)