Altres iniciatives al voltant de La Perla

Des de La Perla 29 hem generat diverses iniciatives que fan créixer l’abast del nostre projecte i enriqueixen la vida cultural del territori. El treball en xarxa ens ha permès desenvolupar bones eines de gestió teatral a través de l’eina de gestió integral WIP29 i la gestoria teatral Pas29, canalitzar les inquietuds socials i educatives amb La Perla petita, i mantenir una relació estreta amb el públic de la mà d’#AsSocPerla. Com els cercles concèntrics que es formen a l’aigua al voltant d’un gran impacte, aquestes iniciatives són l’ona expansiva de la nostra manera d’entendre i de fer teatre.
 

 

ASSOCPERLA
“Wajdi Mouawad explica que el teatre és com un fil vermell. Una línia vermella com la sang que comença en l'autor, travessa el cor de l'actor i acaba al cor de l'espectador. Ens agrada aquesta idea perquè són molts els espectacles de La Perla que ens han travessat amb el seu imaginari i les històries transmeses. El fil vermell enllaça i entrellaça passions, inquietuds i alegries de tots els qui compartim la vida amb La Perla 29.”

Amics de La Perla 29 (#AsSocPerla) va néixer el 2013 a partir del desig d’un grup d’espectadors de vincular-sem és estretament amb el teatre de La Perla 29.

Des de llavors, són un grup de més de 450 espectadors que formen part de la vida de La Perla, esdevenint interlocutors dels processos de creació i de l’activitat del Teatre La Biblioteca, generant un pol cultural i de pensament crític vinculat a les arts escèniques.

Els objectius de l’#AsSocPerla són:
  • Agrupar els espectadors de La Perla 29 per donar suport, dialogar i interactuar amb la companyia.
  • Dinamitzar, difondre i ajudar a promocionar l’activitat i la feina de La Perla 29 en connivència amb altres projectes.
  • Fomentar una nova participació més activa per part dels espectadors d’arts escèniques, partint de les propostes de La Perla 29.
  • Promoure diferents activitats formatives al voltant de les arts escèniques.
  • Fer una feina de promoció de la creació artística i de la cultura al nostre país.
Accedeix a la web d'#AsSocPerla Fes-te soci! Subscriu-te a la Newsletter
Wip 29

Wip29 va néixer el 2020 com una iniciativa conjunta entre pas29 i JesServeis, després de detectar la manca d’un programa específic per a la gestió d’activitats culturals i de la necessitat de treballar amb una eina que optimitzés el temps i la feina.

Tal i com diu el seu nom, és un work in progress, ja que es van plantejant i construint noves funcionalitats de manera constant.

Accedeix al lloc web
 
Pas 29

Pas 29 és una empresa de serveis professionals a les arts escèniques fundada l’any 2002 per professionals de la gestió provinents de diferents àmbits de la gestió cultural. Va donar els primers passos de la mà de La Perla 29 i des de fa uns anys ha centrat els seus esforços en el desenvolupament del Wip29 per donar servei a totes les entitats culturals del país.

 
La perla petita
“L’arquitecte Gaudí havia de trencar les rajoles de colors per poder-les tornar a enganxar, i crear amb elles una nova paret. Com el mirall d’Espriu que es trenca i cada fragment reflexa de manera diferent un tros de realitat. Com la mirada i el dubte de cada un dels nostres alumnes. Per això cal deixar que s’acostin a l’art, a la seva manera, insinuar la forma, mostrar el fons. Deixar l’espai per descobrir, tocar, respirar. Deixar fer i dotar-los de l’espai per deixar-se seduir. A partir d’aquí, tindran més eines disponibles per entendre el que els envolta.”

Oriol Broggi

La Perla petita és el projecte de teatre i pedagogia de La Perla 29. Des de l’any 2003, Oriol Broggi ha dirigit espectacles adreçats a públic familiar, interpretats per Rosa Gàmiz, actriu i pedagoga. Fruit d’aquesta experiència, La Perla 29 va començar a col·laborar amb centres educatius amb l’objectiu que la pràctica del teatre sigui una eina pedagògica més i que es propiciï un major aprofundiment en els processos de creació i d’aprenentatge dels infants.

A La Perla petita treballem a mida de les necessitats de les escoles amb qui col·laborem, ja sigui per acompanyar el que ja es fa als diferents centres, com per engegar una iniciativa nova, o per complementar l’activitat pròpia. Això ha generat moltes col·laboracions, que van des de formacions al professorat, visites escolars al Teatre La Biblioteca, projectes pedagògics dins els centres i moltes variants més que han sorgit compartint necessitats entre els agents educatius i La Perla 29.

Si ens voleu contactar no dubteu a escriure’ns a info@laperla29.cat o trucar-nos al 932171770.

SISTEMATITZACIÓ DEL NOSTRE MÈTODE

A La Perla 29 hem tingut ocasió de compartir processos teatrals amb molts centres escolars, i ens hem anat formant recollint les necessitats dels mestres i buscant-hi respostes. Les particularitats de cada centre són realment molt diverses, així com la diversitat de perfils de l’alumnat i de les comunitats educatives. I des de la diversitat de les necessitats hem buscat una manera comuna de penetrar dins l’escola perquè les arts escèniques esdevinguin un llenguatge més i enriquir l’experiència de l’aprenentatge. Aquest mètode neix de la voluntat de d’ordenar formes i dinàmiques de treball a l’hora de plantejar una intervenció teatral en un centre educatiu, i és el resultat de creuar i abocar tot un seguit d’anys de feina que hem dut a terme a La Perla 29.

Potser, la veritable formació només arriba a completar-se quan l’alumne pot fer-se seu allò que se li ensenya, i quan sent que l’educació és una eina per a comprendre millor la realitat. La mirada de l’art sobre allò que està aprenent farà que ho pugui assimilar d’una manera diferent. Perquè l’Art Modern no és forçosament una cosa nova. Beu i està entrellaçat amb la tradició. Rep l’herència de les formes artístiques més antigues i les transforma mirant-les d’una manera nova. Cal fer comprendre aquesta idea a l’alumne, i fer que se senti capaç de participar d’aquest joc.

Incorporar les arts escèniques dins les aules és una experiència transformadora. Transformadora pel dia a dia, transformadora pel centre i per la comunitat educativa. I sobretot pels alumnes, que un cop hagin viscut l’emoció que tot això comporta ja no tornaran a ser els mateixos. Tenim la possibilitat de despertar noves sensibilitats, de treballar un públic exigent, sol·licitant i compromès pel futur. Treballar avui per donar forma a uns ciutadans amb capacitat crítica i amb la oportunitat a les seves mans de no parar mai d’aprendre lligats per sempre al plaer que comporta.

LÍNIES D’ACTUACIÓ
PROJECTES DINS ELS CENTRES EDUCATIUS

Les arts escèniques irrompen dins l’escola per esdevenir un llenguatge més per a enriquir l’experiència de l’aprenentatge. El pla de treball es dissenya conjuntament entre La perla petita i l’escola per planificar una metodologia de treball adaptada al centre educatiu.

Hem treballat amb les següents escoles: Joan Pelegrí, La Farga, IPSI, Escola de les Aigües, Escola Waldorf-Steiner, Dominiques de Vallirana, Escola Sunion, El Til·ler.

PROJECTES DINS EL TEATRE LA BIBLIOTECA

Aquesta línia de treball té com a finalitat acostar l'ofici del teatre als infants i joves dels centres educatius que vulguin conèixer el Teatre La Biblioteca i el treball de la Perla 29 des de dins.

Oferim tres maneres d' acostar-se al fet teatral; assistència als assajos i converses amb l' equip artístic; visites guiades al Teatre La Biblioteca, per endinsar-se en el funcionament de l'engranatge tècnic i artístic d' un muntatge teatral; i assistència a les funcions de teatre professional de les produccions de La Perla 29.

Una oportunitat per conèixer un projecte i un espai de referència en el panorama teatral actual i que obre les portes per difondre pedagògicament la funció i organització dels oficis del teatre.

FORMACIÓ DEL PROFESSORAT

Paraules com projecte, escola en transformació o competències s’han anat introduint en el llenguatge per parlar d’educació... I cada vegada més, aquest discurs va acompanyat d’una voluntat de canvi. En la constant recerca d’incentivar l'alumnat per assolir l’aprenentatge, els mestres s’interpel·len i busquen instruments pedagògics.

Concebut amb una part teòrica i una part pràctica, el curs s’estructura a partir de classes magistrals de professionals i docents en diferents àmbits (actors, directors, psicòlegs, pedagogs, dramaturgs…). La part teòrica vol reflexionar sobre la necessitat del teatre dins l’escola, sobre psicologia evolutiva, i pedagogia en els diferents processos d’aprenentatge dels infants. La part pràctica ofereix classes de direcció d’actors, d’interpretació, exercicis pràctics de veu, d’il·luminació, d’escenografia i espai escènic. I també de dramatúrgia per a la creació i adaptació de textos.

*Si vols accedir a la formació de professorat on-line pots escriure’ns a info@laperla29.cat

ESPECTACLES FAMILIARS

Des de l’any 2003 l’Oriol Broggi ha dirigit espectacles adreçats a públic familiar, interpretats per Rosa Gàmiz, actriu i pedagoga, i Joan Arqué, actor i director teatral.

Els espectacles per a públics familiars que hem estrenat prenen com a punt de partida els textos clàssics. I se’n fa una adaptació que sigui entenedora pels infants i al mateix temps introdueixi nocions didàctiques que permetin descobrir i conèixer el procés d’una posada en escena. Obres clàssiques adaptades en forma de relat lliure, on els infants no només són espectadors de la història sinó també de la creació dels seus personatges i dels recursos per la posada en escena.

Tots ells són espectacles produïts per La Perla 29, creats amb rigor i qualitat professional des d’una vessant artística i pedagògica per a diferents edats.

RECURSOS

Compartim amb vosaltres un seguit de recursos pedagògics que hem anat desenvolupant a partir d’aquestes experiències, perquè us aportin idees per acostar les arts escèniques i l’educació i perquè ho pugueu implementar a les vostres escoles.

Si necessites més informació o tens alguna pregunta, no dubtis a contactar-nos.